Julbak och katastrofer

Förra året bakade vi julkakor och julgodis. Jag var nog runt på en hel del julbak, men jag minns särskilt den Rocky Road jag skulle försöka mig på att baka hemma hos Emelie.



Så här fin var tanken att den skulle ha blivit. Det blev den inte.

Som vanligt har jag väldigt svårt för att följa recept, jag tycker om att byta ut ingredienser, särskilt om det är så att jag inte har det som behövs hemma. Eller som i det här fallet, jag hade helt enkelt inte koll på vad kondenserad mjölk innebar. Jag tänkte mig att det måste vara något i stil med skummad mjölk, så det gör ju inget om man tar vanlig mjölk.

Jo, det är VÄLDIGT stor skillnad. Tydligen är kondenserad mjölk något som man tar bort en stor mängd vatten från, mjölken blir då mer gul/brun och sirapstjock. Och värmer man den kondenserade mjölken, vilket man skulle i mitt recept blir det något i stil med detta:



Precis som jag har insett nu, så kanske ni också inser att skillnaden mellan skummad mjölk och kondenserad mjölk är enorm! Inte konstigt att min Rocky Road resulterade i en rinnig helt okontrollerbar massa som man fick slicka av från foliepappret.

Ska bli intressant att se vad jag hittar på för tokigheter i år... Ni gör bäst i att inhandla ingredienserna själva om ni ska ha julbak med mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0