Scones

Jag och Emelie hade picknick i Pildammsparken på amfiteatern förra veckan, vi var på Sommarscen allsång och mös. Jag hade bakat scones, helt utan recept och tog vad jag hade i kylskåpet i princip. Det blev himla lyckat och jag kommer alltid göra så här i fortsättningen!

2 st stora scones:

2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 dl rågmjöl
2 tsk bakpulver
50 g smör
1,7 dl vatten
0,3 dl matlagningsgrädde
Lite salt
Lite vaniljpulver

Blanda de torra ingredienserna. Finfördela smöret tillsammans med de torra ingredienserna. Häll på vatten och matlagningsgrädde, arbeta ihop för hand med en slev till en kletig massa. Använd eventuellt lite mer mjöl om det är för kletigt.

Forma två platta kakor på en plåt, nagga med gaffel och baka i ugnen på 250 grader ca 12 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0