Pluggrutiner

Jag är inne i en tentaperiod nu och jag ser det lite som guds straff till oss som läser på högskolan att var 8:e vecka ska vi gräva ner oss totalt i plugget och stänga ute omvärlden. Trixet är att inte se det som ett straff, utan som en belöning för att få visa att man har lärt sig något. Jag får nog jobba på den attitydsinställningen.
 
De första veckorna på terminen har jag haft svårt för att komma in i hur jag bäst läser inför en tenta, det är mer än ett år sedan jag skrev en tenta sist. Nu tror jag att jag börjar få grepp om vad som passar mig bäst, med lite små modifikationer efter hand. 
 
Jag sitter bäst i vardagsrummet hemma vid vårt matsalsbord för då kan jag lägga ut mina böcker utan att behöva plocka undan så fort vi ska äta mat. Jag sätter gärna igång klassisk musik på relativt låg nivå, man ska bara höra det precis i bakgrunden. Detta gör jag för att jag finner ett lugn i musiken och jag känner mig inte så ensam som när det är helt knäpptyst i rummet. Jag har dessutom märkt att jag behöver ha alla redskap nära till hands, t.ex. måste min skrivare vara inkopplad och stå redo bredvid min arbetsplats, lika så datorn. Alla hinder ska vara röjda ur vägen för att man ska få ett riktigt lugn när man pluggar.
 
På LTH i Lund har vi något som kallas för studiecentrum, det är två gigantiska lokaler med bord, datorer, bibliotek och restaurang där man kan sitta och plugga. Problemet är att om man ska få en plats där måste man vara där tidigt på morgonen, men den stora frågan är om man verkligen vill få en plats där? Ljudnivån är hög och det är svårt att finna ro. Jag föredrar att läsa i ett grupprum i så fall där det är mycket lugnare. Då ska man bara ta itu med det lilla problemet att på Väg och vatten finns ungefär sex stycken grupprum och jag uppskattar att vi är ungefär 700 elever i huset. Man behöver inte vara ingenjör för att räkna ut att den ekvationen inte går ihop!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0